Duurzaamheid is geen ‘buzz word’ maar ‘serious business’.
Laten we er maar meteen een pijnlijk feitje ingooien: in Europa worden jaarlijks 35 miljoen matrassen afgedankt en weggegooid. Nederland is goed voor zo’n 1,5 miljoen van deze matrassen. De meeste worden verbrand, wat zorgt voor grote milieuproblemen (en slapeloze nachten). Als één van Nederlands grootste matrassenmerken vond Auping het tijd voor verandering. Daarom ontwikkelde ze samen met DSM-Niaga het eerste circulaire matras ter wereld: de Auping Evolve. Echter, de consument is zich helemaal niet bewust van de grote milieu-impact en de noodzaak voor een sustainable alternatief. Bewustwording was dus doel nummer 1, en daar wist GI wel raad mee!
Awareness creëren voor het probleem, is mensen wakker schudden voor de oplossing
De Auping Evolve is een matras gemaakt van enkel staal en polyester. Alle materialen kunnen keer op keer opnieuw worden gebruikt voor een nieuw matras. Hiermee sluit Auping de kringloop en dragen ze bij aan een wereld waarin niets wordt verspild, maar waarin alles wordt hergebruikt voor de volgende generatie. Voordat Auping de Auping Evolve onder de aandacht kon brengen, moesten ze eerst bewustwording creëren over het afvalprobleem.
'Awareness' is de eerste stap van de customer journey. In deze stap staat storytelling centraal, als een middel om de doelgroep aan jouw merk te verbinden.
Zo ontwikkelde Auping een film waarin ze het verhaal van aankoop tot verbrandingsoven vertellen. Aan GI de taak om dynamische social media posts voor Instagram en Facebook te ontwikkelen die de doelgroep aanzetten tot het kritisch nadenken over matrassen en het groeiende probleem van afval.
Engagement aansporen met ‘push and POLL’ content
De doelgroep simpelweg vertellen dat er een probleem is was niet genoeg. We moesten ze aan het denken zetten. Daarom creëerden we verschillende stories met polls waarin we middels ‘waar’ en ‘niet waar’ polls de doelgroep aanspoorden om over de stellingen na te denken. Middels stopmotion video trokken we extra aandacht naar onze content.
Door precies te weten wie jouw doelgroep is, kun je bepalen waar deze zich bevindt. Dit zorgt ervoor dat je jouw doelgroep op het juiste moment (en de juiste plaats) kunt raken met een effectieve contentstrategie.
Daarnaast hielden we polls binnen posts, waarin we de doelgroep lieten kiezen tussen 2 antwoorden als antwoord op de vraag ‘Wat denk jij?’. Het startte een discussie over de duurzaamheid van matrassen en de manier waarop ze worden verwerkt en gerecycled. De campagne kreeg veel aandacht, mede doordat Auping op 21 februari 2019 de ‘Circular Award Business’ won met het eerste circulaire matras: de Auping Evolve. Maar daar hield het niet op. Op 28 mei 2021 werd Auping ook uitgeroepen tot 'Advertiser of the Year' en het merk won een SAN Accent voor 'Het verhaal van de 1,5 miljoen matrassen' in de categorie 'durables'. In het kort: Auping leidt door zelf het goede voorbeeld te geven, impact te maken en de markt op een positieve manier te veranderen. We zijn supertrots op het hele team en kunnen niet wachten op wat de toekomst zal brengen!
De awareness campagne was een groot success: Auping wist de doelgroep effectief te bereiken en de eerste stappen naar gedragsverandering zijn gezet. We zijn trots dat we hieraan hebben bij mogen dragen!